Ga leven! Ga leven!

door Magda Hazeleger
Preek over Nicodemus op zondag 2 juni 2013

Gemeente van Jezus Christus,
Er was eens een vrouw die besloot dat ze de zin van het leven zou gaan ontdekken. Als eerste las ze alles waar ze haar hand op kon leggen, geschiedenis, psychologie, filosofie, religie. Maar ondanks dat ze zo een zeer belezen en intelligente vrouw werd, vond ze niet wat ze zocht. Ze kwam in contact met andere intelligente mensen en vroeg hen wat de zin van het leven was, de betekenis ervan. Hun discussies en gesprekken waren lang, boeiend en levendig, maar niet twee mensen waren het met elkaar eens, en zo had ze nog steeds geen antwoord.
Uiteindelijk sloeg ze al haar bezittingen op , en ging reizen, op zoek naar de betekenis van het bestaan. Ze ging naar Zuid Amerika. Ze ging naar Afrika. Ze ging naar India. En overal waar ze heen ging vroeg ze naar de zin van het leven. En overal vertelden mensen haar dat ze het antwoord niet hadden. Gelukkig waren er sommigen die hadden gehoord over een man die het wel wist. Alleen wisten ze niet zeker waar die man woonde. Deze man werd doel van haar verdere zoektocht. Ze vroeg naar hem in alle landen op aarde totdat, uiteindelijk, iemand wist dat hij diep in de Himalaya woonde. En op haar reis daarheen vond ze iemand die wist hoe ze zijn huis kon bereiken. Een kleine hut, tegen de wand van een steile berg geplakt, net onder de boomgrens.
Het betekende een lange klim, vol hindernissen. Ze klom en klom om zijn voordeur te bereiken. Toen ze er aan kwam waren haar handen zo beschadigd, koud en klam dat ze nauwelijks op de deur kon kloppen. Met uiterste krachtsinspanning tikte ze op de deur.
‘Ja?’, zei een vriendelijk ogende oude man die de deur open deed. Ze dacht dat ze van geluk zou sterven. Eindelijk…
‘Ik ben over de hele wereld gereisd om u 1 vraag te stellen’, zei ze, terwijl ze hijgend naar adem hapte. ‘Wat is de zin van het leven?’
‘Kom alstublieft binnen, en neem een kop thee’, zei de oude man. ‘Nee, zei ze, ‘ik bedoel, nee dank wel. Ik ben hier niet helemaal heen gekomen om thee te drinken. Ik kom voor een antwoord. Wat is de zin van het leven?’
‘Kom binnen. We zullen toch theedrinken’, zei de oude man. Dus ze gaf haar verzet op en kwam binnen. Terwijl hij water opzette, begon ze op adem te komen en ze begon hem te vertellen over de boeken die ze gelezen had, al de mensen die ze ontmoet had, en alle plaatsen die ze bezocht had. De oude man luisterde – en dat kon ook niet anders, want ze gaf hem geen kans om te reageren. En terwijl ze vertelde plaatste de man een fragiele theekop in haar handen.  Hij begon de thee in haar kopje te gieten.
Ze was zo druk aan het praten, dat ze niet doorhad dat de kop vol raakte, en de man goot door. Totdat de thee over de rand van het kopje stroomde en in een stromende en stomende waterval op de grond viel. “Wat doet u nu?!!” riep ze uit, terwijl de thee haar handen brandde. ‘Het is vol, ziet u dat niet? Stop, er is geen plek voor meer!!’
‘Inderdaad,’ zei de oude man. ‘U bent hier gekomen omdat u iets van mij wilt, maar wat moet ik doen? Er is geen ruimte meer in de beker. Kom maar terug als het leeg is en dan zullen we praten.’
Ondertussen, vele, vele kilometers naar het westen, kwam een gezaghebbende joodse geleerde, genaamd Nicodemus, bij Jezus. Hij stapte Jezus’ verblijfplaats binnen, midden in de nacht. Deze twee hadden geen theeritueel, maar de uitkomst was hetzelfde. Nicodemus kwam omdat hij op zoek was naar antwoorden. En Jezus weigerde om mee te werken. Hij goot de denkbeeldige thee op de handen van zijn bezoeker en zei dat Nicodemus al liters van antwoorden voor zich beschikbaar had. Wat hij nodig had, was maar een druppel ervaring – een moment van nieuwe geboorte – en dan kon hij al zijn antwoorden als plassen water op de grond laten liggen.
Toen Nicodemus protesteerde dat hij niet wist waar Jezus over sprak, zei Jezus, ‘als ik je vertel over de aardse dingen en je gelooft niet, hoe kun je dan geloven als ik je over de hemelse dingen vertel?’
Deel van het probleem is, denk ik, het verschil in betekenis van het woord ‘geloven’. Jezus en Nicodemus hebben het over een verschillende interpretatie van dat woord. Op een bepaald niveau betekent geloven gewoon accepteren wat iemand zegt als de waarheid. Gewoonlijk gebeurt dat op basis van een soort bewijs. Iemand laat je een foto zien van hemzelf, dat hij tegen een steile bergwand klimt, en je zegt ‘ik geloof je’. Je accepteert wat er vertelt wordt. Je hebt het gezien. Je geeft je intellectuele instemming, maar dat heeft voor de rest niet zo bar veel effect op de manier waarop je je leven leeft. De acceptatie komt niet verder dan je hoofd.
En er is een ander niveau van geloof, een niveau dat veel meer om het lijf heeft. In plaats van iemand die je de foto’s laat zien, nodigt iemand je uit om te gaan bergbeklimmen. En terwijl hij je klimgordel vastmaakt, je zekeringen en carabijnhaken controleert en het touw van hem aan jou verbindt, zegt hij dat alles goed komt. De juiste reactie op dat moment is niet ‘ik geloof je’, maar ‘ik vertrouw op je – ik geloof ín jou’, omdat je voorbij je intellectuele instemming gaat. Je hebt jezelf in een relatie met deze persoon gebracht, en je vertrouwt hem jouw leven toe.
Natuurlijk kun je het laten bij de foto’s. Natuurlijk kun je het laten bij documentaires en boeken over bergklimmen. Natuurlijk kun je het laten bij de ervaringsverhalen van anderen. Natuurlijk kun je je theekopje vullen met van alles en nog wat. Kun je je eigen dromen, je eigen gedachten de inhoud van je kopje laten bepalen. Maar dan komt er niets meer van een mogelijkheid dat het in je leven waait waarheen het wil, de mogelijkheid dat je loslaat waar het vandaan komt en waar het heen gaat. Jezus wijst erop dat Hij het weet. Dat dat voldoende is, dat zijn expertise en kennis, zijn persoon, voldoende is. Hem volgen vraagt om dat andere niveau, om vertrouwen en geloof in hem en daar consequenties aan verbinden.
Nicodemus kwam halverwege. Hij kwam ’s nachts om de nieuwe onderwijzer in de stad te ontmoeten. Hij wist dat hij goed was, hij had zijn referenties gecheckt. Maar hij wilde meer informatie. Hij wilde de ongevallenverzekering checken, en de risicoanalyse doornemen. Hij wilde de uitrusting zien, en misschien eens passen, of er ook iets bij zat dat in zijn maat was. Hij wilde dat de leraar iets zei dat zijn twijfels zou wegnemen en het makkelijker voor hem zou maken om ‘ja’ te zeggen. Maar de leraar wilde niet meewerken.
Geloof in mij. Dat was Jezus’ uitdaging voor Nicodemus. Draai je theekopje ondersteboven. Laat de verstandelijke en verstandige taal los. Stap in de klimgordel, ga die berg op. Word op nieuw geboren. Ga leven. Laat de wind, de geest  je meevoeren.
‘Hoe kan dit gebeuren?’ Dat zijn Nicodemus’ laatste woorden in deze passage. En dat maakt hem een soort patroonheilige voor ieder van ons die wel eens aan de voet van de berg staat. En die naar boven kijkt en niet het minste idee heeft hoe hij boven moet komen. Als het leven zelf als een immense berg voor je oprijst en de moed je ontbreekt om verder te gaan, of om zelfs maar te beginnen aan de tocht.
‘Hier is ‘t’, zegt Jezus, ‘ik ben het. Kijk naar mij. Zie wat ik doe. Vertrouw mij maar.  Leg je hand hier, nu je voet omhoog. Probeer niet te hard te denken. Probeer jezelf te ontdoen van verklaringen, van het eerst moeten begrijpen of zekerheden in te calculeren. Doe zoals ik doe. Geloof in mij, vertrouw mij, dan klimmen we samen. En als we boven zijn, zullen we theedrinken.’
Amen.

terug
 
 
Onvoorwaardelijke liefde
Diaconie verdubbelt de opberngst voor deze veertigdagenactie (Wie zijn wij-Werkgroep ZWO).
 
Jeugdmuziekdagen 2018
In Zwolle van 10 t/m 12 mei (meer onder Nieuws-Later dit jaar)
 
Foto's (oud) Enspijk
Het de bedoeling om in de Dorpskamer een verzameling (oude) foto’s van Enspijk en haar inwoners aan te leggen. meer
 
Moldavië 2018
POZM-POZA gaan weer naar Moldavië (Jeugd-Specials voor het laatste nieuws), Hun nieuwe actie: verkoop van rookworsten.
 
Talenten gezocht!
De kerkenraad is naarstig op zoek naar talenten.
Er zijn een aantal vacatures ontstaan  binnen onze gemeente, in de kerkenraad, maar ook daarbuiten, zoals een ouderling en iemand die het paasontbijt coördineert.
  meer
 
Behoefte aan een gesprek?
We willen een (t)huis bieden. Dat betekent ook: omzien naar elkaar, openstaan voor elkaar, elkaar opzoeken. Lees verder onder Wie zijn wij?-Pastoraat of stuur een mail naar
 
 
Trouwen?
Zijn er trouwplannen? Denk ook op tijd aan kerkgebouw en dominee.
  meer
 
Dopen?
Een kindje geboren? Laat het ons weten, zeker als je het kindje wilt laten dopen.
  meer
 
ANBI
Bekijk de ANBI gegevens van onze diaconie (goedgekeurd tijdens de kerkenraadsvergadering van 11 mei 2017)
Bekijk de ANBI gegevens van onze gemeente (goedgekeurd tijdens de kerkenraadsvergadering van 1 juni 2017)
 
 
Protestantsekerk.net is een samenwerking tussen de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland en Human Content Mediaproducties B.V.