Kerkrentmeester (ANBI)
Giften
Uw collecte giften graag overmaken op:
NL57 RABO 03812 24937 t.n.v. College van Kerkrentmeesters Protestantse Gemeente Deil & Enspijk
Uw bijdragen/giften voor kerkbalans actie graag overmaken op:
NL96 RABO 03131 04530 t.n.v. College van Kerkrentmeesters Protestantse Gemeente Deil & Enspijk
- Algemene gegevens
Naam ANBI: | Protestantse gemeente te Deil – Enspijk |
Telefoonnummer (facultatief): | n.vt. |
RSIN/Fiscaal nummer: | 824134941 |
Nummer Kamer van Koophandel Website adres: | 76455114 www.kerkdeilenenspijk.nl |
E-mail: | scriba@deilenenspijk.nl |
Adres: | Deilsedijk 25 |
Postcode: | 4158 CD |
Plaats: | Deil |
Postadres: | ’t Oosteneind 6 |
Postcode: | 4158 CA |
2. Onze gemeente
De Protestantse gemeente te Deil en Enspijk is een geloofsgemeenschap die behoort tot de Protestantse Kerk in Nederland. In het statuut (kerkorde) van de Protestantse Kerk staat dit in ordinantie 2 artikel 1 als volgt omschreven “een gemeente is de gemeenschap, die geroepen, tot eenheid, getuigenis en dienst, samenkomt rondom Woord en sacramenten “.
Deze gemeente is een zelfstandig onderdeel als bedoeld in artikel 2 boek 2 Burgerlijk wetboek en bezit rechtspersoonlijkheid. Dit is ook vastgelegd in ordinantie 11 artikel 5 lid 1 van de kerkorde. De kerkorde van de Protestantse Kerk in Nederland bevat o.m. bepalingen omtrent het bestuur, de financiën, toezicht en (tucht)rechtspraak die gelden voor de kerkleden, de gemeenten en andere onderdelen van deze kerk. Deze kerkorde is te vinden op de website van de landelijke kerk: www.protestantsekerk.nl/kerkorde
De Protestantse Kerk in Nederland heeft van de Belastingdienst een groepsbeschikking ANBI gekregen. Dat wil zeggen dat de afzonderlijke gemeenten en andere instellingen die tot dit kerkgenootschap behoren zijn aangewezen als ANBI. Dit is ook van toepassing op de Protestantse Gemeente Deil en Enspijk.
3. Samenstelling bestuur
Het bestuur van de kerkelijke gemeente ligt bij de kerkenraad en wordt gevormd door de ambtsdragers van deze gemeente. In onze gemeente telt de kerkenraad 11 leden, die worden gekozen door en uit de leden van de kerkelijke gemeente.
Het College van kerkrentmeesters telt 4 leden en is verantwoordelijk voor het beheer van de financiële middelen en de gebouwen van de gemeente, met uitzondering van diaconale aangelegenheden. De kerkenraad is eindverantwoordelijk, wat tot uitdrukking komt in de goedkeuring van o.a. de begroting en de jaarrekening. Het college bestaat uit tenminste drie leden. Verder hebben zowel de kerkenraad als het college, door het toezicht op de vermogensrechtelijke aangelegenheden, contact met het classicaal college voor de behandeling van beheerszaken. (Ordinantie 11, art. 6-9).
4. Doelstelling/visie
De Protestantse Kerk verwoordt in de eerste hoofdstukken van de Kerkorde wat zij gelooft en belijdt. Dit vormt de basis van haar kerkstructuur, haar organisatie, haar kerkrecht, haar ledenadministratie, haar arbeidsvoorwaarden en haar financiën.
1 – De Protestantse Kerk in Nederland is overeenkomstig haar belijden gestalte van de ene heilige apostolische en katholieke of algemene christelijke Kerk die zich, delend in de aan Israël geschonken verwachting, uitstrekt naar de komst van het Koninkrijk van God.
2 – Levend uit Gods genade in Jezus Christus vervult de kerk de opdracht van haar Heer om het Woord te horen en te verkondigen.
3 – Betrokken in Gods toewending tot de wereld, belijdt de kerk in gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift als enige bron en norm van de kerkelijke verkondiging en dienst, de drie-enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest.
Zie verder: artikelen I t.m. IV van de kerkorde van de Protestantse Kerk “de roeping van kerk en gemeente”
5. Beleidsplan
Het beleidsplan van de Protestantse Kerk kunt u vinden via deze link: https://www.protestantsekerk.nl/anbi-pkn/
- Zoeken op beleidsplan 2021-2025 “de toekomst open tegemoet”
Op de website vindt u, momenteel onder kopje “ vacature predikant” het beleidsplan Kerk van Deil en Enspijk 20-25 alsmede het Jaarplan 2023 van onze gemeente.
6. Beloningsbeleid
De beloning van de predikant(en) van onze gemeente is geregeld in de ‘Generale regeling rechtspositie predikanten’. Zie Generale Regelingen Protestantse Kerk in Nederland
De beloning van de overige medewerkers in loondienst, zoals kerkelijk werkers, kosters/beheerders, is geregeld in de ‘ Arbeidsvoorwaardenregeling Protestantse kerk in Nederland’. Zie https://www.protestantsekerk.nl/thema/arbeidsvoorwaarden-kerkelijk-medewerkers/
Leden van kerkenraden, colleges en commissies ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden. Alleen werkelijk gemaakte onkosten kunnen worden vergoed.
7. Verslag Activiteiten
De kerkenraad heeft de algemene eindverantwoordelijkheid voor het in stand houden van een levende gemeente. Dat doet zij door zoveel mogelijk gemeenteleden in te schakelen bij het plaatselijk werk. Enkele taken zijn conform de kerkorde gedelegeerd naar afzonderlijke colleges, waaronder het College van Kerkrentmeesters en het College van Diakenen. Zij waken over de financiële slagkracht van de gemeente en leggen via een jaarverslag rekening en verantwoording af aan de kerkenraad. Een uittreksel van de belangrijkste gegevens treft u hieronder aan:
Over 2022 zijn een aantal reguliere onderhouds werkzaamheden uitgevoerd aan de gebouwen, zoals schilder- en schoonmaak werkzaamheden. Een gesprek met huurders van onze woningen aan de Molenkampstraat te Enspijk draagt bij aan het opstellen van aanvullende onderhouds acties. De actie Kerkbalans is wederom uitgevoerd begin 2022 en voorbereid voor 2023, als grootste inkomsten bron. In 2022 konden, na de Corona periode, voor het eerst weer beide rommelmarkten worden georganiseerd.
Het gebouw Kerkesteijn is gereed gemaakt iom met de gemeente West Betuwe voor woonruimte voor Oekrainse families vanaf Mei 2022. De woning aan de Frissestein 31 is na het vertrek van de predikant klaargemaakt om voorlopig via een verhuur constructie te worden ingezet.
De financiele administratie is opnieuw georganiseerd vanwege het stoppen met werkzaamheden door de bestaande administrateur. Gehele opzet zal leiden tot een jaarrekening presentatie per einde van het eerste kwartaal in het nieuwe jaar.
Eind 2022 zijn de verhuur tarieven van onze gebruiksruimten, te weten Kerkgebouw Deil / Kerkgebouw Enspijk/ Dorpskamer Enspijk, herzien.
Het College is daarnaast sterk vertegenwoordigd in de beroepings commissie (predikant vacature), project Kerkesteijn, rommelmarkt commissie, etc.
Op de website kunt u onder meer informatie vinden over het de taken en acties vanuit het College van kerkrentmeesters.
8. Voorgenomen bestedingen
De verwachte bestedingen (begroting) sluiten als regel nauw aan bij de rekeningen over de voorgaande jaren. Het plaatselijk kerkenwerk (of kerk-zijn) vertoont een grote mate van continuïteit: de predikanten of andere werkers verrichten hun werkzaamheden, kerkdiensten worden gehouden en ook andere kerkelijke activiteiten vinden plaats. In de kolom begroting van de verkorte Staat van baten en lasten is dit cijfermatig in beeld gebracht.
9. Verkorte staat van baten en lasten met toelichting
Onderstaande staat van baten en lasten geeft via de kolom begroting inzicht in de begrote ontvangsten en de voorgenomen bestedingen. De kolom rekening geeft inzicht in de daadwerkelijk gerealiseerde ontvangsten en bestedingen.
De voorgenomen bestedingen voor het komende jaar zullen niet sterk afwijken van de voorgenomen bestedingen van het verslagjaar.
Toelichting
Kerkgenootschappen en hun onderdelen zorgen in Nederland zelf voor de benodigde inkomsten voor hun activiteiten. Aan de kerkleden wordt elk jaar via de Actie Kerkbalans gevraagd om hun bijdrage voor het werk van de kerkelijke gemeente waartoe zij behoren. Soms bezit de kerkelijke gemeente ook nog enig vermogen in de vorm van woningen, landerijen of geldmiddelen. Soms is dit aan de gemeente nagelaten met een specifieke bestemming. De opbrengsten van dit vermogen worden aangewend voor het werk van de gemeente. Kerken ontvangen geen overheidssubsidie in Nederland, behoudens voor de instandhouding van monumentale (kerk)gebouwen of een specifiek project.
Een groot deel van de ontvangen inkomsten wordt besteed aan pastoraat, in de vorm van salarissen voor de predikant en eventuele kerkelijk werkers en aan de organisatie van kerkelijke activiteiten. Daarnaast worden de ontvangen inkomsten ook besteed aan het in stand houden van de kerkelijke bezittingen, benodigd voor het houden van de kerkdiensten (zoals onderhoud, energie, belastingen en verzekeringen) en aan de kosten van de eigen organisatie (salaris koster, eventueel overig personeel, vrijwilligers) en bijdragen voor het in stand houden van het landelijk werk.
Onder lasten van beheer zijn opgenomen de kosten voor administratie en beheer van de kerkelijke bezittingen.
Download/Bekijk hieronder de ANBI jaarrekening 2023:
Download/Bekijk hieronder de ANBI jaarrekening 2021:
Download hieronder de ANBI jaarrekening 2020: